onsdag 7 september 2011

I'm supposed to fill it up with something

I dag har jag varit min första dag i skolan. Det är så mycket mer personligt i ett amerikanskt klassrum. En sak som jag kom att tänka på är att man fortfarande använder sådan stolar med inbyggt bord i. Helt hopplöst för en vänsterhänt.

Annars är det i stort sätt bara positivt. Första klassen är Advanced Microbial Physiology, den verkar nyttig i hur man gör i forskarvärlden. Vi ska läsa massor av forskningsartiklar, skriva ett eget forskningsförslag på det sätt man gör när man vill söka pengar. Spännande. Kursen i övrigt har klart potensial men när han la fram en enkel ekvation och genast skyndade sig att säga: oroa er inte, ni behöver inte kunna lösa den! Högst ovant.

Kurs nummer två heter the Princeples of Evoultion och verkar intressant men svår och den ligger i eventuella drop högen. Vi får se efter morgondagens kurs. Saken är att kursen ligger verkligen perfekt till  i schemat och om jag tar den kommer jag ha mån, ons och fredag lediga. Optimalt för att resa.

Andra kursen jag funderar på är nog mer nyttig för programmet, men ligger som sagt på måndag, onsdag och fredag med klasser på morgonen och en lektion sent på onsdagar...Inte optimalt för resande.

Dagens sista kurs blir nog den absolut roligaste. I Enviormental Biotechnology ska vi bara labba, allt från att göra PCR från grunden till att odla bakterier vi hittat i en sjö.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh gud. Ditt schema låter mer som någon slags skum tortyr i mina öron. Men sen är jag nog mer lagd åt det samhällsvetenskapliga hållet...